Centerpartiet

Centerpartiet har sålt den sista biten av sin själ. En gång i tiden var Centerpartiet ett miljövänligt, decentralistiskt parti. Kärnkraftsmotstånd, energibesparing och en positiv syn på landsbygden gav stora framgångar på 70-talet. Nu har 08or tagit över partiet och förvandlat det till ett centralistiskt, mammonsdyrkande storstadsparti.

Märkligt att Maud Olofsson med sin centerbakgrund är med på den kursändringen, är det ett fadersuppror?

Nu har man en politik som säljer ut Sveriges självständighet till ett centralistiskt EU.

Att dessutom ge upp motståndet mot kärnkraft för att istället förespråka slöseri med energi, är en total helomvändning. Centerpartiet gräver sin egen grav.

De som anser att vi ska bygga ut kärnkraften som i Finland, har anser jag genomgått en intellektuell härdsmälta. Om man ser hur det går till i Finland med byggandet av  Olkiluoto 3.  och ändå förespråkar kärnkraft, då har man inte förstått mycket.

Det finns inte längre någon anledning för miljöintresserade, landsbygdsbor att rösta på Centerpartiet.

Nu när det verkligen finns möjlighet att få ett miljövänligt energisystem då vänder Centern, det är verkligen dålig tajmning. På 70- talet talade centerpartister om nolltillväxt och att använda sol och vind som energikällor trots att de då var dåligt utvecklade. Nu då de är utvecklade och går att använda praktiskt och ekonomiskt, då vänder centern och vill ha kärnkraft och öka konsumtionen.

Fredrick Federley, riksdagsledamot (c), anser att centern bör lämna sitt nej till utbyggnad av kärnkraften. Vad har han i Centerpartiet att göra? Med honom och andra inom Sturplanscentern går partiet under. Om de kapar sina rötter i landsbygden har de inget med Centerpartiet att göra. Det är bättre att de bildar ett eget parti i så fall.

Jag är inte med i Centerpartiet, men jag var med i CUF i början på 80- talet. Jag gick över till att sympatisera med miljöpartiet när det bildades för att jag tyckte deras politik stämde bättre med mina åsikter än Centerpartiets politik. Men Centern har alltid varit mitt andra hands alternativ. Nu med den nya inriktningen finns det ingen anledning att ens fundera på att rösta på Centerpartiet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0