Olika synsätt möts

Jag heter Bengt Almstedt och bor i Delsbo, Hälsingland, och jag kallar mig Bengt O Almstedt när jag skriver insändare eller bloggar.

Jag ska inte förväxlas med fd. pater Bengt Almstedt.  Jag är född 58 och han är född 65 och vi kommer båda från Delsbo, men vi har olika synpunkter på religion, sex och en del annat. Han får stå för sina värderingar och jag står för mina.


Det är bra med Internet, olika synsätt kan mötas och bli tydliga. Men det finns också en risk att människor med samma namn blandas ihop. En del som bloggar är anonyma, de är rädd för att de ska få lida för det de skriver. Att skriva om sex, religion och politik kan uppröra en del, speciellt om de står på samma bloggsida.

Risken finns också att man kan få "vänner" som man inte är intresserad av att ha som vänner. Eller att man får "fiender" som man inte vill ha som fiender. Eller att  förutfattade meningar om hur andra som tycker, tror och tänker på ett annat sätt är, skapar föreställningar som inte är sanna.

Men i den värld som växer fram nu, måste man ha skygglappar, för att inte förstå att det finns ett oändligt antal olika synsätt att se på det mesta. Eller också går man bara in på de sidor på Internet eller träffar bara de människor, där bara de med den "rätta" tron eller inställningen är.

Det bildas olika communitys, där bara de som är godkända medlemmar får komma in. Det kan vara bra för människor som känner sig förföljda eller missförstådda av det övriga samhället att ha ett sådant ställe att känna sig "hemma" i. De kan bli förstådda, tröstade och styrkta i sin identitet.

Men det är också en risk att de utvecklar en från övriga samhället, väldigt avvikande världsbild. En förställningsbild av den rätta "sanningen" som så starkt kan avvika från vad både vetenskap, samhälle och de flesta vanliga människor anser vara vettigt, kan växa fram och i förlängningen bli en sektartad grupp.

Jag tror att nu när hela världen möts och blandas växer det fram många nya inriktningar, politiskt, religiöst, andligt, kulturellt och allt möjligt. Gamla föreställningar och institutioner går under eller förändras starkt. Det finns ett stort uppdämt behov av förändring tror jag. Om man ser på den entusiasm som Obama möts av både i USA och hela den övriga världen, kan man ana hur stor längtan har varit och är efter en förändring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0