Tillväxtens sista dagar?

 
 
”Tillväxtens sista dagar?”
 
 
Jag har skrivit en bok som heter ”Tillväxtens sista dagar?”. Jag vet inte om det är tillväxtens sista dagar nu eller inte. Det beror på vad man menar med tillväxt. Hur man räknar, vad man räknar och om man ska räkna det ena eller det andra.Vad är viktigt och värdefullt? Är pengar det enda måttet på värde?
 
Jag är optimistisk inför framtiden. Vi är tillräckligt smarta för att hantera den komplexa situation vi befinner oss i.
För att bygga vad som helst som är komplext, t.ex. en ny grön omställd värld, behöver vi ta till vara allas talanger, kunskaper och erfarenheter. Det behövs politiker, filosofer och ledare som har överblicken över vad som händer och idéer om hur man förverkligar det. Det behövs ekonomer som har insikter om ekologiskt hållbar ekonomi på både lång och kort sikt. Det behövs skickliga hantverkare, uppfinnare och entreprenörer som kan göra arbetet i praktiken. Det behövs medvetna konsumenter som efterfrågar tjänster och varor som är hållbara och miljövänliga.

Vad jag försöker göra med boken är att peka på de många olika aspekter det finns att tänka på för att ställa om till en hållbar grön värld.
Jag tar upp politik, ekonomi, religion, psykologi, sex, kultur, teknik, vetenskap, energi, m.m. Det är en kombination av mina åsikter och de fakta som jag har hittat. Andra har säkert andra synvinklar och andra fakta som talar för något annat. Jag tror att det alltid finns en mängd nya kunskaper och insikter som kan växa och skapa nya möjligheter i vår värld. Om man menar att det är tillväxtens sista dagar när det gäller kunskap och visdom då tror jag att de har fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0