Teorier om tro

Det har funnits många teorier genom tiderna om skapelsen, Gud och mycket annat. Med vetenskapens framväxt har en del av teorierna visat sig inte stämma. Det är inte Tor som slår med en hammare när det åskar. Världen skapades inte på 6 dagar för 6000 år sedan.

Teorierna om Gud, livet och mystiken borde kunna förändras på samma sätt som vetenskapen förändrar sina teorier.

Sann religion och mystik går utöver vad vetenskapen kan bevisa. Sann religion överlever även om en del av deras teorier måste överges.

Religioner som fundamentalistiskt låser fast sig vid gamla teorier överlever inte. De verkliga religionerna bygger på intelligens, meditation och sällhet.


Och när fröet har grott och inte bara det, utan när trädet står i blom, och blommorna har slagit ut och fröet har blivit blomma, då är det samadhi.

Det är den högsta formen av religion.

Stillheten måste dansa och tystnaden sjunga.

Och om inte ditt innersta förverkligande blir till ett skratt,

då är det ännu något som fattas.

Något återstår som måste göras.

Och om inte din inre frid blir till en dans

Och din inre tystnad till en sång

Om inte din innersta uppenbarelse blir till skratt

Då fattas fortfarande något. Då återstår ännu något att göra


Vänner och fiender


Världen är inte svartvit, det finns många nyanser av allting. Man kan tro, tänka och tycka lika som någon annan på de flesta sätt, men ändå ha en annan åsikt i någon annan fråga.

Ingen håller med till 100 % av allt det någon annan säger eller gör. Det man kan göra är att stå för det man själv tycker och tänker i sakfrågan, utan att gå till personangrepp eller bli fiende till någon som inte håller med. Om man betraktar de som inte håller med som en fiende, blir man till slut fiende med alla.

Å andra sidan om man håller med i allt det som vänner säger och gör, hamnar man till slut i en ohållbar situation. Man måste försvara allt som vännerna gör, även om man egentligen inte håller med. Vännernas fiender blir mina fiender.

Ecpat bekämpar övergrepp på barn, det är bra. Men det betyder inte att man håller med om allt de gör. Det kan gå till överdrift och bli obalans om en organisation eller förening är så behjärtarns värld i sina strävanden att de inte får kritiseras eller granskas. Om de som kritiserar Ecpat, blir anklagade för att vara pedofiler eller sexgalningar, bara för att de ifrågasätter en del av deras påståenden, då är det inte bra.

Att utvidga pedofili och barnpornografibrott till de som är attraherad av ungdomar som är under 18 år, gör att man utvidgar gränserna för långt och det blir ett hån mot de fall av verkliga övergrepp mot barn som förekommer.

Att kalla frivillig sex för våldtäkt, för att den ena parten inte har åldern inne, är att degradera ordet våldtäkt.

Problemet med ensidig debatt, överdrivna anklagelser och personangrepp är dels att en del kan bli oskyldigt anklagade och att lösningar på de verkliga problem som finns förhindras.

Att hysteriskt och överdrivet skrämma barn och föräldrar för pedofiler, gör mer skada än nytta. En saklig debatt med verklig fakta, skulle ge en mer balanserad syn på risker och faror.

Att införa en FRA-lag på grund av terroristhot mot Sverige är skrämma med spöken som i stort sett inte finns. FRA-lagen och liknande lagar är ett hot mot Sveriges frihet och demokrati i mycket större utsträckning än vad eventuella terrorister är.


Diplomater och krigare

Jag blev inblandad i en diskussion om debatteknik och har funderat lite mer på det. Om man utgår ifrån att alla agerar, säger och gör som de själva tror är det riktiga utifrån sina egna erfarenheter, förstånd och kunskaper, då har de inte "fel". De har heller inte helt "rätt" eftersom det finns oftast många fler sätt att se på det mesta. Medaljen har minst två sidor, en baksida, en framsida för att inte glömma kanten som är varken bak eller fram.


Det kinesiska Yin och Yang, en tanke om att motsatserna kompletterar varandra, är något att tänka på. För att det ska bli en energi och utveckling måste motsatserna mötas. Ett å ena sidan och ett å andra sidan kan bli till en kompromiss som leder flödet framåt till framgångens flod.

Att se både de mörka och de ljusa sidorna både hos sig själv och andra, utan att förakta eller fördöma vare sig själv eller de andra, ger möjlighet till fred med både sig själv och andra. Att våga vara naken fysiskt, mentalt och känslomässigt med andra förutsätter att man inte ser andra som farliga fiender. Om man tror att människorna har en kärleksfull kärna innerst inne, även om de är elaka utanpå, så ger det ett annat perspektiv, än om man tror att de är alltigenom onda, elaka idioter.


Konfrontation leder ofta bara till ömsesidig fientlighet, fördomar och överdrifter.

Jag menar att det är smartare att föra en debatt, med en typ judo teknik. Att de faller på de egna greppen, det de säger får de förtydliga och man förlänger konsekvenserna av det de säger. Diplomati leder längre än krig. Nelson Mandela, Martin Luther King och Mahatma Gandhi förändrade världen på ett fredligt sätt. Icke våld, olydnad och passivt motstånd ger i längden bättre resultat än krig tror jag,


Konsten att möta sig själv och andra är en konst som upplysta Zen- mästare tillämpar. Om vi tar oss tid att lyssna inåt i oss själva kan livsprocessen få utrymme att utvecklas i egen rörelse och vishet. Att komma i kontakt med sina innersta djupa behov ger möjlighet att hämta fram strategier som fungerar. De som når upplysningen sägs kunna se förbi ytterligheterna i världen, de värden som vi tidigare lagt mer tyngd vid än nödvändigt, tillägnas nu ingen uppmärksamhet.



RSS 2.0