Drivkraften för samhället.

Drivkraften för samhällets motor borde vara livet själv, människorna, djuren, naturen, kärleken och gemenskapen. Visst ska vi använda så grön teknik som möjligt, men meningen med alltihop är ändå livet, att vi alla ska ha det så bra som möjligt och inte bara vi som lever nu utan alla som kommer efter oss också. Om vi alla sitter i samma båt så kan vi ju inte ha hål i botten på den bara för att vi tycker om att bada just nu. Vi måste tänka på konsekvenserna av det vi gör både för oss själva och kommande generationer. En planet som blir översvämmad av sopor bara för att vi vill ha och tror att vi måste ha ekonomisk tillväxt är lika galet som att såga av den gren vi sitter på.
Vi kan skapa en grön hållbar planet om vi inriktar oss på att ta tillvara livsenergin istället för att förbruka onödigt mycket gammal fossil energi på en illusion om att lyckan skapas med fortsatt ekonomisk tillväxt. Jag har studerat tantriska och taoistiskt inspirerade texter, det ger mig en föreställning av världen som fantastiskt och underbar, om vi tar tillvara de möjligheter som finns. Jag skulle vilja kunna förmedla den visionen på ett bra sätt. För att ifrågasätta eller förstå den verklighetskarta som jag och andra har, krävs det att man kan lyssna på andras flöde av ord som de har behov av att uttrycka. Det verkar som att många har behov av att bli lyssnad på och de uppskattar att någon lyssnar. Mina teorier om alltings varande kanske jag kan få möjlighet att utveckla tillsammans med andra om de själva har blivit lyssnade på först.
Vi har nu möjligheter att skapa en permanent hållbar kultur där vi tar tillvara växter, djur och natur på ett sätt som inte har varit möjligt förut. Vi kan skapa det Edens lustgård som troligtvis aldrig har funnits annat i myterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0