Skola, betyg och kreativitet

Barn har en lust att lära sig och upptäcka världen från början, tror jag. Men människor är olika, både barn och vuxna människor är olika varandra. En del är intresserad av sport andra är intresserad av datorer, andra är intresserad av motorer.

Det skolan är dålig på, är att ta tillvara var och ens talanger, intressen och förutsättningar. Om alla ska passa in i en och samma mall, blir det bara medeleleven som passar in. Men eftersom ingen egentligen är medelsvensson så passar den inte in på någon egentligen.

Skolan borde utgå från varje elevs intressen och talanger. Till exempel, den som är intresserad av traktorer och motorer, borde få fördjupa sitt intresse. Om han lär sig översätta en engelsk traktor manual, så lär han sig engelska. Om han lär sig hur en traktor fungerar så lär han sig teknik, fysik och matematik. Traktorns historia och ursprungsland, blir historia och geografi. I svenska kan han få skriva en uppsats om sitt framtida liv som traktorförare. Efter ett tag kanske han kommer på att det finns mer än traktorer som är intressant i världen. Utgående från sina erfarenheter att han kan och är duktig på det han gör, så kan han ta till sig all annan information som han är intresserad av också.

En elev som har problemföräldrar, kanske bara mår dåligt, känner sig ledsen, rädd och oälskad, tänker på det hela tiden och kan inte koncentrera sig på någonting. En sådan elev måste få tömma ur sig sina tankar och bekymmer, innan hon kan ta till sig några nya kunskaper. Att få massage och samtal med någon som lyssnar, kan hjälpa henne att må bättre.

En skola med en individuellt anpassad studiegång, där ifrågasättande och egna teorier och upptäckter uppmuntras, skulle skapa ett kreativt framtids samhälle med friska människor som mår bra. Eftersom mängden kunskap i världen ökar oerhört mycket på alla områden, är det oerhört svårt att bestämma att bara den lilla bit som man har bestämt att man ska lära sig i ett visst ämne ett visst år, ska ingå för att få ett visst betyg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0