Nätverk för oljeoberoende

Jag är med i ett nätverk för de som arbetar med omställning till ett oljeoberoende samhälle.

För att få fart på diskussionerna, har jag skrivit lite klimatskeptiska inlägg.


Någon skrev ""naturen själv släpper ut mångdubbelt mer koldioxid än människan så våra utsläpp är försumbara", detta är förvisso delvis sant, men den absorberar faktiskt för närvarande samtidigt mer än den släpper ut så det är de mänskliga utsläppen som ser till att öka halten i atmosfären." Det är intressant, varför absorberar naturen mer än den släpper ut? Kan det vara för att det finns mer koldioxid att absorbera? Ju mer koldioxid, ju bättre växer det. Naturen balanserar upp människans utsläpp.

"Sen finns det andra sidor i frågan som också är väldigt intressanta och det är samband med ekonomi och med folkhälsa och välbefinnande."

Ja det är intressant och komplext. Jag skriver en del om det på min blogg.


På 70-talet var det många som var engagerade i miljöfrågor. Då sa man att oljan skulle ta slut inom 30 år. Det skulle bli världssvält, kärnvapenkrig, överbefolkning och allmänt nöd och elände. Nu 30 år senare så säger man att oljan räcker i 30 år till, kalla kriget är slut och det är fler i världen som lider av fetma än av svält. Domedagsprofeterna hade fel. Är klimatfrågan en ny katastrofteori för dagens domedagsprofeter? Är folk trötta på domedagsprofeter?

Eller, kanske "domedagsprofeter" behövs för att vi ska se farorna i tid och hinna avvärja dem innan de inträffar. Uppmärksammandet av kärnvapenhot, överbefolkning och miljöförstöring gör att vi gör något åt det.

Jag tror att det finns stora möjligheter att skapa en värld där vi tar till vara all den energi som flödar från solen. Vi kan ta tillvara den energin som finns i jordens inre, energin i vinden och vattnet. Vi kan undvika att släppa ut koldioxid, vi behöver inte chansa på att koldioxid utsläppen inte gör något. Vi kan ställa om.


Men, det behövs en positiv inställning och goda exempel. "Teknikfientliga flummiga miljömuppar" får ingen respons bland vanliga människor. Det är när ingenjörer, entreprenörer och kapitalister får upp ögonen för miljö, energi och ekologiskt byggande som det händer saker. Som jag uppfattar det nu så är det det som börjar hända. Det är positivt. Sådana exempel bör lyftas fram.


Kommentarer
Postat av: CLOETTA

är dehär hon som har vart med i REA & livet enligt rosa? http://queenie.tk,

jag vill järna veta det..

2009-06-01 @ 11:00:39
URL: http://cloettas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0