Var går gränsen för tillväxten?

Birger Schlaug skriver om den ekonomiska tillväxten på sin blogg. Han har intressanta synpunkter som jag till stora delar håller med om.

Jag tror inte att ett samhälle utan ekonomisk tillväxt innebär en katastrof. Jag tror inte att ett samhälle med ekonomisk tillväxt innebär en katastrof heller. Men jag vet inte var gränsen går för tillväxten. Filosofiskt, matematiskt, socialt och naturvetenskapligt borde det finnas gränser för tillväxten.

Jag hävdar inte att dagens utvecklingsnivå innebär slutet på den ekonomiska tillväxten, men jag tror att det blir andra värden som kommer att bli mer betydelsefulla i framtiden. Det som blir fel är om ekonomisk tillväxt blir det viktiga. Ett samhälle som är beroende av materiell och ekonomisk tillväxt är outvecklat och primitivt. Jag vill ha ett samhälle som är mer utvecklat, ett samhälle som sätter värde även på sådant som inte kan värderas i pengar.

Vad är det för mening med att bli miljardär om man har ett så stressigt liv för att få ihop den miljarden att man dör i hjärtinfarkt? Hellre lycklig i en koja, än olycklig i ett slott. Det är inget fel att bo i ett slott eller att vara rik, men om pengarna är det viktiga, så blir livet ganska fattigt.

Den nya tekniken gör det möjligt att producera mycket, automatiskt och energisnålt. Den energi vi behöver kan flöda från solen, vinden, vattnet, jorden och skogen. Vi har skapat ett paradis för människan i jämförelse med hur det var förut. Med hjälp av kunskap, teknik och ekonomisk utveckling har vi förbättrat förutsättningarna för oss, men om jakten på ekonomisk tillväxt blir det viktiga och vi glömmer bort oss själva, då har vi förlorat vår själ i dyrkan av mammon.

Vi är en sexuell, andlig, biologisk och kulturell varelse i första hand, inte en konsument. Alla intryck och all information som strömmar mot oss nu, gör att behovet av att bara vara och sortera alla intryck växer. Möjligheten att ha mer fri tid, meditation, sex, kultur, sociala kontakter, m.m har ökat nu, med alla tekniska arbetsbesparande maskiner. Det är tragiskt om vi inte tar tillvara den möjligheten bara för att vi jagar efter ännu mer. Det kan bli så att vi mister hela stycket om vi gapar över för mycket.

Jag tror att det är fler och fler som blir medvetna om att det finns annat än konsumtion och pengar som är värdefullt. De kanske inte syns så tydligt än, därför att de har hoppat av karusellen, karriären och de av media synliggjorda arenorna. Men, när de blir tillräckligt många kommer även politiker och ekonomer få upp ögonen för de möjligheter som finns.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0